Het 22q11 syndroom is na het welbekende Down syndroom het meest voorkomende syndroom. Wist je dat 1 op de 2000 mensen wordt geboren met dit onbekende syndroom? Je kunt het dus niet herstellen en het blijft je leven lang. Was jij er al mee bekend?
Het 22q11 syndroom telt vele kenmerken en symptomen: o.a. hartafwijkingen, afwijkingen aan het gehemelte, lage spierspanning waardoor trage motorische ontwikkeling, laag IQ en/of verstandelijke beperking, spraakproblemen, stoornissen in het autistisch spectrum (ASS), psychiatrische problemen en nog vele kenmerken meer. Niet één persoon heeft exact dezelfde symptomen. Een grillig syndroom waarbij je aan het uiterlijk bijna niets ziet. Hierdoor lopen veel mensen tegen onbegrip aan en is de zoektocht naar de juiste hulp soms lang.
Dit moet anders, vinden ze bij Stichting Steun 22Q11. Dit doen zij op verschillende manieren. Eén manier daarvan is zich te richten op sport. Voor veel mensen is sporten niet gemakkelijk. Met de campagne “Omdat sporten niet vanzelfsprekend is” richten zij zich op deze mensen en op het bewust maken van de omgeving bij een sportclub.
Martine Schijf van den Berg is actief lid en sponsor van sv KDO en heeft een zoon met het 22Q11 syndroom. Voor het bestuur van sv KDO was het daarom niet moeilijk om op haar verzoek in te gaan ruimte beschikbaar te stellen voor een reclamebord dat aandacht vraagt voor de doelstelling van Stichting 22Q11. We laten in onze campagne mensen met het 22q11 syndroom zien, maar het gaat natuurlijk op voor ieder mens die graag wil sporten en bij wie het niet zo makkelijk gaat.
Regelmatig sporten en bewegen is namelijk niet alleen leuk om te doen, maar levert ook positieve effecten op voor gezondheid, welzijn en participatie van mensen met een beperking. Vaak moeten mensen met een beperking letterlijk en figuurlijk drempels overwinnen. Vraag en aanbod van sport en bewegen sluiten voor deze mensen niet altijd goed op elkaar aan. Met de slogan “Omdat sporten niet vanzelfsprekend is” worden sportclubs geactiveerd om ook deze kinderen, met extra inzet, kansen te bieden en te laten deelnemen
Dankzij sportclubs in Nederland die zich belangeloos inzetten kunnen wij deze campagne uitbreiden. Het doel daarvan is meerledig; enerzijds om de bekendheid van het syndroom te vergroten en anderzijds te laten zien dat sporten niet vanzelfsprekend is. Wij bedanken sv KDO dan ook voor hun betrokkenheid.